Skončí hlasitá reklama v televizi

ČT 24 | 26.10.2012 | 21:10 | Pořad: Ekonomika | Téma: Senátoři - Gajdůšková Alena

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Televize už nebudou moci vysílat reklamu hlasitěji než ostatní pořady, rozhodli o tom senátoři. Schválili také návrh ministerstva kultury, který má zlepšit financování českých filmů. Přispívat by měly komerční televize z reklamních výnosů a kina zase z prodeje vstupenek.

redaktorka
--------------------
300 milionů ročně, tolik by nově mohl dostávat státní fond na podporu kinematografie. Minimálně polovinou, tedy 150 miliony by měly přispívat komerční televize z výnosů z reklamy. Do fondu by mělo přicházet také procento z prodeje vstupenek do kina.

Alena GAJDŮŠKOVÁ, místopředsedkyně Senátu /ČSSD/
--------------------
Všichni jsme si přáli, aby tento zákon takzvaně nespadl pod stůl. Aby, ať už v tom znění jak byl postoupen Poslaneckou sněmovnou, nebo i s tím naším pozměňovacím návrhem případným, aby byl schválen.

redaktorka
--------------------
Příspěvek od státu zákon v této podobně nezahrnuje a to navzdory doporučení kulturního výboru horní komory.

Petr BRATSKÝ, senátor /ODS/
--------------------
Nabyl jsem dojmu, že pokud v návrhu zákona je, že stát podporuje kinematografii, tak by ji měl podpořit nějak fakticky i finančně a to tam chybí.

Alena HANÁKOVÁ, ministryně kultury /nestr./
--------------------
Mluvili jsme o tom i s ministrem financí, samozřejmě měla by to být částka zhruba do půl milionu korun. Otázka je, jak tedy projde celý tento návrh ještě sněmovnou.

redaktorka
--------------------
Senátoři schválili i normu, která upravuje hlasitost reklamy. Od poloviny příštího roku už televize nebudou moci vysílat reklamu hlasitěji než jiné pořady. Za porušení jim bude hrozit až pětimilionová pokuta, obě novely teď čekají na podpis prezidenta.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
A podrobně Jiří Janoušek, ředitel Asociace komunikačních agentur, kterého vítám ve studiu, dobrý večer. Pane řediteli, vůbec do řešit na ztišení reklamy. Mně jako divákovi to připadá vlastně jako návrat k normálnímu stavu, jak vám?

Jiří JANOUŠEK, ředitel Asociace komunikačních agentur
--------------------
A je to pravda. Ono se to tak jako zvláštně vyvinulo bez nějakého zvláštního plánu prostě jakousi setrvačností a netečností a to co se stane, bude návrat k normálnímu stavu, ale nebude to zase tak až jednoduché, protože musí se vytvořit prováděcí norma k tomu zákonu, nebo prováděcí předpis. A ten prováděcí předpis, který bude vydávat Rada pro rozhlasové a televizní vyslání, jak doufám, tak se budou inspirovat těma nejlepšíma zkušenostma v zahraničí, protože jak třeba ve Velké Británii, tak například Evropská unie to má nějakým způsobem ošetřený. Tam je důležitý, že nejde udělat jedna norma. Každý ten program má jinou hlasitost a byl dokonce pokus v Evropské unii uzákonit, že reklama nesmí být hlasitější než předchozí program. Ukázalo se, že je to naprosto neudržitelný, protože vy skončíte s programem, kde se posledních 10 minut v nějakém velmi existencionálním filmu šeptá, a tu reklamu připraví měsíc dopředu.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Nicméně ten první krok byl učiněn. Ono dokonce si myslím, že i z hlediska zadavatelů, že to možná bylo trošku kontraproduktivní, protože já jak to sleduji na návštěvách, tak každý na tu hlasitou reklamu sáhne po ovladači a buď tedy ztiší nebo dokonce přepne.

Jiří JANOUŠEK, ředitel Asociace komunikačních agentur
--------------------
Určitě to bylo kontraproduktivní, protože to lidi jako zbytečně naštvávalo a odrazovalo od reklamy, tam je důležité, že ty televize nemohly vlastně s tím nic moc udělat, protože neměly zákon. Jim dovoluje vlastně s tím autorským dílem, jestli to tak můžeme říct, ne že by ho měnili uvnitř, ale můžou s tím prostě pracovat ve smyslu té hlasitosti. Ale samozřejmě, ale je důležité si říct, není cílem, aby reklama byla tak tiše a řeklo se, ti co ji chtějí slyšet, ať si ji zesílí, protože potom by myslím ty komerční televize přišly na buben, protože ty internety by to přestalo zajímat.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Jak se vůbec daří reklamnímu trhu. Už se vzpamatoval z té recese z let 2008 až 2009?

Jiří JANOUŠEK, ředitel Asociace komunikačních agentur
--------------------
Reklamní trh je obrazem té situace a té nálady v té společnosti a myslím, že máte dost příkladů toho, že my žijeme jako víc při zdi a ta reklama je také hodně při zdi. To je, takže se nevzpamatovala v tom slova smyslu, aby se vrátilo do období nebo let.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Finančně je asi na 75 %, jak jsem se díval.

Jiří JANOUŠEK, ředitel Asociace komunikačních agentur
--------------------
To spíš souvisí s tím optimistickým pocitem a s takovou tou, jak všechno je možný a všechno je před námi. To jsou dva jevy. Jeden jev je určitá hospodářská stagnace, která možná u nás je vnímaná neproporcionálně k tomu, co se skutečně děje. To je ale jeden jev. Druhý jev je mnohem hlubší, dlouhodobější, a to je, že reklama prochází opravdu velkým přerodem, který je způsobený digitálními.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Já na to budu reagovat, protože tady na té židli včera seděl prezident Svazu průmyslu a dopravy pan Hanák a ten říkal, že průmysl už nikdy nebude takový jako byl před recesí. Možná se to trochu dá říct i o reklamní branži?

Jiří JANOUŠEK, ředitel Asociace komunikačních agentur
--------------------
Ano, ale není to jen o tom, že ta recese je naučila jako nouze Dalibora naučila houslím. To není o tom, že se všichni naučili dělat levně nebo to. To je spíš o tom, že digitální technologie změnily poměry v marketingu, kde spotřebitel se stal pán, který dneska má díky mobilu, internetu, mobilním sítím neuvěřitelnou sílu v tom, co si všechno zjistí velmi krátce, o diskusích, které panují, jestli tam nejsou skryté vady, slevové, prohlídne si ceny, užitné vlastnosti, nikdy nebyl spotřebitel takhle dobře vybaven. Za druhé, ty technologie také změnily úplně ten interaktivní postoj, takže prostě ty značky se snaží ty lidi zapojit do různých prostě her, spotřebitelských soutěží, do té komunikace, samozřejmě tím ale ztrácí kontrolu, to co dřív měly, kompletní kontrolu, to jak o sobě mluvili, teď už jí nemají. Takže to vede jako.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Jakým směrem za těchto okolností, o kterých tady hovoříte, by tedy se reklamní branže měla vydat, aby všichni byli spokojení. Zadavatelé vysilatelé nebo prostě ten, kdo reklamu publikuje, a hlavně koneckonců hlavně zákazníků, na které dopadá a kterým je určena.

Jiří JANOUŠEK, ředitel Asociace komunikačních agentur
--------------------
Tak já si to netroufnu říct, kterým směrem by se měla vydat.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Kterým vy byste to vedl?

Jiří JANOUŠEK, ředitel Asociace komunikačních agentur
--------------------
Nad tím si lámou hlavu šéfové těch největších reklamních sítí. Je to trochu tajenka, protože nezapomeňte, že ty technologie výrobní digitální technologie informativní způsobily, že vlastně se zkracuje inovace. Reklamní kampaně se nemohou opírat o to, že zůstanou dlouho, protože prostě všechno má krátkou životnost a to vede k tomu, že vlastně čas a úspory vedou nad nějakou nejskvělejší kreativitou a úžasným provedením a to všechno má prostě jen za důsledek, ještě chci říct, že vlastně nikdo teď přesně neví, až kam se to vyvine a všichni hledají způsob.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Jen stručně mi řekněte, co vás zaujalo v poslední době, co třeba je, co se změnilo, už co je jiné než to okolí?

Jiří JANOUŠEK, ředitel Asociace komunikačních agentur
--------------------
Jak říkám, ta reklama se mění teďka nám pod nohama jako vlastně průběžně.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Nějaký konkrétní příklad?

Jiří JANOUŠEK, ředitel Asociace komunikačních agentur
--------------------
Vy budete chtít slyše třeba nějaký příjemný příklad, tak vám ho řeknu, to je to, že si myslím, že po 50 letech nebo není to úplně nejčerstvější, je to asi rok starý, se změnila reklama na prací prášky, protože po 50 letech naprosto zásadního východiska, že špína je nepřítel, přišel jeden produkt, já ho nebudu jmenovat, zahraniční s tím, že špína je v pořádku, protože děti,které se neumažou, se nic nenaučí. Matky, které se chlubí čistýma dětma, nejsou ty nejlepší, ale naopak ty problematický, protože nedávají svým dětem možnost připravit je do života.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Díky za tenhle příklad i za celý rozhovor, mějte se hezky, na shledanou.