Zdravotní pojišťovny zaplatí za léky podstatně více
V souvislosti se zvýšenými náklady na léčivé přípravky upozorňuje Svaz zdravotních pojišťoven ČR (SZP) na negativní dopady připravovaných legislativních změn. Vyrovnání negativní bilance pojišťovny požadují po MZ i SÚKL. Senátorský návrh zase uvažuje o zákazu reklamy na léky.
Dopady legislativních změn, jakými jsou přepočet úhrad, změna obchodní přirážky a DPH či ukončení Janotova balíčku, mohou z hlediska ročních nákladů vést k jejich navýšení oproti loňskému roku o 1180 milionů korun,“ upozornila naši redakci tajemnice SZP Vladimíra Těšitelová. Výsledky za první čtvrtletí letošního roku podle ní negativní dopad potvrzují. „Celkový meziroční nárůst nákladů přesahuje 4 procenta a průměrná úhrada za jedno balení se meziročně zvýšila až o 6 procent. Léčivé přípravky na recept, na žádanku i léčiva pro specializovaná centra vykazují shodnou dynamiku změn jako celkový průměr,“ ilustrovala vývoj situace tajemnice. Pojišťovny nyní přepočítávají, kolik utratí za léky v roce 2013. „Považujeme za mimořádně naléhavé, aby při tvorbě vyhlášky o stanovení hodnot bodu, výše úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění a regulačních omezení objemu této péče pro rok 2013 i v činnosti Státního ústavu pro kontrolu léčiv byly provedeny korekce, které umožní vrátit se v roce 2013 k vyrovnané ekonomické bilanci systému,“dohodly se podle slov Vladimíry Těšitelové zdravotní pojišťovny, které odmítají, aby veškerá ekonomická tíha a rozpor v nastavení systému zůstával pouze na nich.
Zakažme reklamu
O efektivní vynakládání finančních prostředků by se měli snažit všichni účastníci systému veřejného zdravotního pojištění. Senátorka za ČSSD Alena Gajdůšková jako úsporné opatření lékové politiky navrhuje, aby byla zrušena reklama na potřebné léky. „Mnohem efektivnější by bylo, kdyby se u léků, které jsou skutečně nutné pro návrat zdraví, a jsou tedy medicínsky indikované a předepsané lékařem, odbourala reklama a marketing a stanovila rozumná výše marží. Zbytečná reklama zdražuje léky, tedy celou zdravotní péčí, až o třetinu. Spolu s maržemi mohou tyto částky tvořit až polovinu ceny léku. V celém systému jde o stovky miliard, které se vytrácejí mimo systém zdravotní péče,“ sdělila senátorka Gajdůšková s tím, že dostatek prostoru pro tržní ekonomiku a podnikání by měl lékárnám zůstat v oblasti potravinových doplňků či kosmetiky. Stát by měl podle ní zajistit, aby celý systém zdravotní péče fungoval efektivně a poctivě a co nejlépe sloužil občanům.
Nízká cena je také riziko
Snahu o omezení reklamy na léky odmítá Asociace inovativního farmaceutického průmyslu (AIFP). V reakci na vyjádření senátorky Gajdůškové výkonný ředitel AIFP Jakub Dvořáček uvedl, že reklama na léky na předpis je vázaná zákonem o reklamě. Kromě lékařů, kteří mohou léčivé přípravky předepisovat, není pro nikoho dalšího dostupná. „Léky na předpis totiž dle zákona propagované být nesmějí. Zde tedy problém nevidím. Výjimkou jsou pouze očkovací kampaně, jejichž cílem je informovat obyvatelstvo o nutnosti prevence před zvlášť nebezpečnými chorobami. V jiných zemích, například Německu, není reklama povolena ani v tomto případě. Jenže zde stát plní osvětovou a preventivní funkci sám – propagační kampaně plánuje i realizuje,“ upozornil výkonný ředitel AIFP. Poněkud „odtržené od reality“ je podle něho i tvrzení, že v ČR jsou ceny všech léků příliš vysoké. Cena moderních inovativních léků v ČR je podle jeho slov jedna z nejnižších v Evropě. „Na tento fakt však doplácíme tím, že některé z těchto léčiv nejsou často pacientům dostupné. Prodejci se vyplatí paralelně je exportovat do okolních zemí, kde za ně utrží více. Situace, kdy je cena těchto léků u nás výrazně nižší než v okolních zemích, je tedy velice nebezpečná,“ upozornil Jakub Dvořáček.