Ombudsmanka zdraví řeší i důchody pacientů

Právo | 14.11.2013 | Rubrika: Střední a východní Morava | Strana: 10 | Autor: (jr) | Téma: Senátoři - Gajdůšková Alena

Pochybnosti o odbornosti postupu při léčbě jsou nejčastějším důvodem stížností, které řeší ombudsmanka pacientů, první místopředsedkyně Senátu Parlamentu ČR Alena Gajdůšková. Svou ombudsmanskou kancelář má od února loňského roku v prostorách zlínské Krajské nemocnice T. Bati (KNTB).
„Většinou se pochybnosti vysvětlí spíš jako chyba v komunikaci mezi pacientem a lékařem nebo jako nedorozumění. Sjednávali jsme i kontrolní vyšetření či další navazující kroky v jednotlivých konkrétních případech,“ uvedla Gajdůšková s tím, že často se setkává také s kritikou přístupu zdravotníků k pacientovi. „Řešené případy se však nevztahují jen ke zlínské krajské nemocnici, ale také k nemocnici v Uherském Hradišti a k obvodním lékařům,“ zdůraznila ombudsmanka. Každý měsíc přijde do její kanceláře v KNTB až sedm lidí.
„Kromě toho s dalšími konzultujeme jejich problémy telefonicky, někteří lidé přicházejí do kanceláře opakovaně. Chodí k nám nejen pacienti ze Zlínska, ale i ti, kteří patří spádově do jiných nemocnic: z Valašskokloboucka, Slavičínska, Uherského Hradiště, Uherského Brodu,“ sdělila Gajdůšková. Dodala, že v době akce Děkujeme, odcházíme! řešila řadu případů i podnětů samotných lékařů.
V poslední době však nejvíc řeší invalidní důchody. „Největší tíží pro tyto pacienty je nové, extrémně přísné hodnocení jejich zdravotního stavu. Poznatky z jednotlivě řešených případů jsme použili jak pro jednání zástupců Svazu pacientů ČR, tak při politických jednáních o podmínkách přidělování, resp. odebírání invalidních důchodů, kde bylo jednoznačně upřednostněno ekonomické hledisko. Zdravotní stav byl při posouzení často spíš okrajovou záležitostí,“ uvedla Gajdůšková.

Znějí i pochvaly, ale zřídka

Případů, kdy by lidé přišli za ombudsmankou s pochvalou na lékaře nebo zdravotnické zařízení, není podle ní mnoho, ale jsou. „Obecně je to tak, že dobrou péči berou pacienti jako standard. Řešili jsme požadavek na převedení pacienta do KNTB kvůli výhradám k odbornosti i přístupu personálu v jiných zařízeních,“ sdělila ombudsmanka.
Alena Gajdůšková je pacientskou ombudsmankou pro celou Moravu. Kontaktní místo pacientské ombudsmanky přímo v nemocnici funguje v KNTB jako první a zatím jediné v ČR. „Pro svaz pacientů je to pilotní projekt a model pro zřizování dalších kontaktních míst v jiných krajích,“ doplnila Gajdůšková. Ve Zlíně má ještě další kontaktní místo ve své senátorské kanceláři na tř. T. Bati.